
www.baltimoresun.com/news/education/bal-md.radiationmar20,0,1696193.story 

baltimoresun.com 

State agency fines Hopkins $370,000 on radiation issues 

By Kelly Brewington | kelly.brewington@baltsun.com 

March 20, 2010 

The Maryland Department of the Environment announced Friday that it fined the Johns Hopkins University and 

Johns Hopkins Hospital $370,000 - the largest such penalty ever paid by Hopkins - after finding problems 

related to how the university and hospital handled radiation materials, maintained radiation machines and 

administered radiation to one patient.  

 

The bulk of the 19 alleged violations, found between May 2007 and September 2009, deal with security issues, 

not public health, said Dawn Stoltzfus, a spokeswoman for the Department of the Environment. For instance, 

state inspectors found containers of solutions used for research weren't properly labeled or securely stored, 

resulting in a security risk. The concern was that the institution was "not maintaining a culture of safety," 

Stolzfus said. 

 

"We want to prevent the loss of control over radiation that could result in theft or misuse of these isotopes," she 

said.  

 

The fine is the result of a settlement agreement between the state and the institution. Hopkins does not admit 

liability and must allow the agency to attend its next four radiation safety committee meetings.  

 

The problems were discovered during routine inspections, beginning May 14, 2007, with a follow-up that 

September. In addition to security concerns, inspectors found contractors who were not wearing devices that 

monitor their radiation exposure.  

 

Then, in May 2009, Hopkins officials notified inspectors about a 61-year-old patient who was given radiation to 

a part of his body not intended for treatment. The patient, however, was slated to get treatment to that area at a 

different time, said Joann Rodgers, a Hopkins spokeswoman. When caregivers found the error, they adjusted 

the patient's treatment so there was no overlap, she said. The issue accounted for $10,000 of the settlement 

payment and the patient was not injured, she said.  

 

"No patients or visitors were put in harm's way, nor were faculty or staff members exposed inappropriately to 

radiation," she said.  

 

Rodgers said while the institution has "a difference of opinion" with the agency's allegations, it has taken them 

seriously and has worked to strengthen its existing safety and monitoring procedures.  

Copyright © 2010, The Baltimore Sun 

 

mailto:kelly.brewington@baltsun.com
http://www.baltimoresun.com/

